Fra vår e-post
MENY
Tilbake
Hovedsiden
English
Deutsch
Linker

Om postgangen til Vennetreff
Da dette nettstedet ble opprettet høsten 2000, fikk vi samtidig en postkasse nsbarn@start.no. Den blir nå lite brukt, fordi posten blir dirigert til kontaktpersonenes egne epostadresser. Nedenfor er et utvalg av det vi mottok den første tiden. Avsenderne er som regel anonymisert.
 (April 2003)

10.  november 2000

Jeg har tysk mor, min far var frontkjemper og ble dømt til 4 års fengsel etter krigen. Det jeg reagerer litt på er at jeg leser her at man skal lære seg å leve med skammen. Hvilken skam??? Jeg har ingenting å skamme meg over, min fedrelandskjærlighet har jeg lært av min far, som elsket Norge og forsvarte landet, og også mente at Quisling var en god leder for Norge. Er det virkelig ikke mulig å kunne leve med disse meningene??? 

Lotte

Til Lotte
I NRK-programmet «Brennpunkt» og kommentarene i pressen etterpå var det ganske riktig mye tale om den «skam» som NS-barn angivelig skal føle. Selv om vi har referert eller linket til slikt stoff, betyr det ikke at foreningen er enig. Våre kontaktpersoner har måttet tåle å bli angrepet i pressen, noe som tyder på vi ikke blir oppfattet som  spesielt underdanige eller skamfulle.

På et tidligere Vennetreff hadde vi en foredragsholder som talte om «å bære skammen uten bitterhet».  Alle meninger og synspunkter er tillatt hos oss, men jeg tror nok at et flertall deler ditt syn, og absolutt ikke skammer seg over sine foreldre. I Vennetreff vil du derfor møte mange meningsfeller, og kan trygt leve med meningene.



20. desember 2000

Fra tor.bach@holocaust-info.net

Jeg har fått melding om at dere skal ha lagt ut en artikkel signert meg på deres nettsted. Ettersom hverken jeg eller noen andre i Fri Tankes redaksjon har solgt den til dere, eller gitt tillatelse til å bruke den, vil jeg spørre om dette medfører riktighet. Skulle det gjøre det ber jeg om at den fjernes umiddelbart.

Oslo 20/12-00
Tor Bach

Fra nsbarn@start.no
Takk for posten. 
På vårt nettsted http://home.no.net/nsbarn/ har vi ganske riktig referert og kommentert det som Fri Tanke har skrevet om foreningen «Vennetreff for NS-barn». Etter vår mening er det ingenting i vår omtale som krenker opphavspersonenes rettigheter. Vennligst vær mer konkret.

Et tidsskrift ved navn Monitor har tidligere betegnet frie demokratiske ytringer som «tyveri». Se bl.a. http://home.no.net/olenge/monimail.htm. De blåste seg opp, men tingene roet seg. Er Human-Etisk Forbund blitt en filial av Monitor?

Hilsen
O.E.

Fra tor.bach@holocaust-info.net
Jeg konstaterer at dere faktisk har rappet min artikkel. Åndsverkslovens § 22 hjemler IKKE at man gjengir en artikkel i sin helhet. Dette er selvsagt for å beskytte folk som lever av å skrive mot at deres materiale brukes uten vederlag.

Du ber meg om å være mer konkret. Poenget er at min artikkel, til og med med opplysninger om copyright, er gjengitt i sin helhet, på en hjemmeside som ikke har og heller ikke vil få tillatelse til å gjengi den, atpåtil uten at man overhodet har bedt om tillatelse, eller tilbudt seg å betale for den. 

Hvis ikke min artikkel fjernes, blir jeg nødt til å anmelde saken til politiet, med krav om erstatning. Synes du artikkelen er så viktig at den bør leses av flere, kan du jo bare linke til Fri Tankes utmerkede nettsider. 

Hvilke konflikter du har hatt med andre blader om tilsvarende saker er for meg helt uinteressant, og hvis du er medlem i HEF, foreslår jeg at du tar opp spørsmål som angår forbundets uavhengighet med generalsekretæren.

Tor Bach

Kommentar:
Tor Bach eller Monitor - i disse kretsene er oppfatningene tydeligvis like. For å gjøre det klart: Den nevnte artikkelen i Fri Tanke nr. 4-5/2000 handlet om Vennetreff, og var ikke spesielt nøktern. Selvsagt har vi lov til å kommentere det som skrives om oss i et trykt skrift, herunder sitere i den utstrekning det er nødvendig, uten å betale for det. Det er ofte mer hensynsfullt mot forfatteren å sitere alt, enn å plukke ut løsrevne biter. Å linke er greitt nok, men Internett er et flyktig medium, og det hender at både artikler og nettsteder forsvinner.

Den bebudete politianmeldelse er ikke kommet når dette skrives (slutten av januar 2001).

PS (mars 2002):
Da Tor Bach i desember skrev det vi har gjengitt ovenfor, var han webmaster hos Monitor, dvs. at han laget hjemmesiden deres. Sommeren 2001 sto han fram som redaktør for dette «antifascistiske» tidsskriftet. Norge er et lite land i verden!



17 . januar 2001
Min bestefar var medlem av NS. Jeg har besøkt hjemmesidene deres, og finner mye bra stoff. Hva med å lage en gjestebok hvor besøkende kan skrive sine kommentarer?

Marit
 
Kjære Marit!
Hver gang noen besøker forsiden vår, sendes det automatisk beskjed til en teller i USA. De som klikker seg videre meget raskt, kan unngå tellingen, men vi kan si med sikkerhet at antall besøkende på Vennetreff-sidene er beskjedent. De fleste kommer hit via stikkord i søkemotorer, f.eks. "krigsbarn", "ns-barn" o.l. Det virker heller ikke som om gjestene er særlig taletrengt.

NS-barna selv føler seg kanskje for gamle for Internett. Generasjonen barnebarn som du hører til, har ennå ikke gjort seg gjeldende tallmessig etter det vi kan registrere. Derfor er det neppe behov for gjestebok ennå. Vanlig e-post får klare seg inntil videre. Diskresjon er en æressak!

En annen ulempe med gjestebok er at provokatører kan legge inn falske meldinger. På det ovenfor nevnte nettstedet for Monitor har enkelte aktivister åpent skrytt av slik virksomhet.

Webmaster


18. januar 2001
Til nsbarn@start.no
Jeg mottok nylig brev fra en forening som kaller seg «Vennetreff for NS-barn». Jeg har aldri hatt kontakt med denne foreningen, og insisterer på å få vite hvem som har gitt dere mitt navn og adresse.

Med hilsen
Agnes

Fra nsbarn@start.no
Kjære Agnes!
«Vennetreff» sender sender ut rundskriv ved enkelte anledninger, f.eks. før hvert nytt møte. Noen har tatt initiativ selv, helst ved å ringe til en av kontaktpersonene. Vi prøver også å ta kontakt med de mer tilbakeholdne, som de første «noen» vet om osv. Vi gir ikke ut opplysninger om slikt. De fleste setter pris på tilbudet, og de som ikke gjør det, slipper å høre mer fra oss. Adresselisten på noen hundre navn er i trygge hender.

Og ikke tro for mye av den sladderen som enkelte prøver å spre om oss - vi er hederlige folk.

Hilsen
Webmaster

Til nsbarn@start.no
Jeg krever å bli strøket fra alle lister hos DERE. Jeg ser på hele ideen om «Vennetreff» som noe sprøyt som virker mot sin hensikt. Sjøldigging, hjelpe hverandre til å føle seg misforstått, henge fast i en ide om at det er så grusomt å være NS-unge at en har bruk for trøst og støtte fra likesinnede. Det der vil jeg absolutt ikke assosieres med. Det er ingen hemmelighet at mine foreldre var medlemmer i NS.  Og hva så??  Jeg blir kvalm  - av DERE!!!

Hilsen
Agnes

Kommentar:
Ja, hva mener leserne? Elendighet selger i media, og noen NS-barn har kastet seg på karusellen. Offer-rollen er høyeste mote! Dette har vi prøvd å unngå på vår  hjemmeside, men vi er åpne for alle synspunkter. Folk har forskjellige erfaringer.  Det enkelte måtte ha opplevd av overgrep o.l. i sin barndom er også en del av historien.

Inntrykket av dem som møter fram personlig på våre treff, er at de er overveiende solide, veltilpassede mennesker. Mange er interessert i det som virkelig skjedde før, under og etter krigen. Den offentlige kritikken mot «Vennetreff» har da også gått ut på at vi driver for lite med jammer og sjøldigging, og har for mye meninger som ikke er tilstrekkelig politisk korrekte.

Webmaster


 16.  februar 2001

Til nsbarn@start.no

Jeg har tidligere henvendt meg til dere da jeg er datter av en frontkjemper, og kan være interessert i å komme til neste «treff». Så finner jeg denne siden, under http://www.skyggesiden.com.  Der er den registrert som en rasistisk side? Det jeg i utgangspunktet ønsker å vite er om denne organisasjonen har noen form for politisk retning.

Hilsen
Astrid
 

Fra nsbarn@start.no
Kjære Astrid!
Skyggesiden (også med adresse http://home.no.net/darkweb/) er etter eget utsagn «ressursside for alle som er interessert i hva som finnes av norske websider som omhandler, eller har et innhold litt på siden av de vanlige etablerte normene». De putter likt og ulikt inn under den overskriften som nå lyder:  NASJONALT/REVISJONISME. Det harmløse tidsskriftet «Alternativt Samfunn» f.eks.,  rene veteransider for frontkjempere (har du sett Kaprolat?), men også Bootboys og lignende.  I forbindelse med et visst mord nylig skrev Dagbladet om «40 nynazistiske og rasistiske sider» som var regnet opp på Skyggesiden, og jeg merket stor økning i besøket. (Leserne ble nok skuffet!)

Vennetreff er ikke noen egentlig organisasjon. Vi har ingen medlemslister og ingen kontingent. Politisk tilhørighet har vi ikke, men mange av oss kan nok være mer eller mindre «revisjonistiske», fordi vi  ikke skammer oss over foreldrene.

Hilsen
Webmaster
 


23. oktober 2001
Til nsbarn@start.no

Det virker veldig som om dere legger ekstremt vekt på framheve at dere selv ikke har skyld i deres egen skjebne, noe dere selvsagt ikke har, og legger skylda på samfunnet rundt og andre nordmenn. De dere bør legge skylda på er deres egne foreldre, det var de som valgte feil side før eller under krigen. Det må da på et tidspunkt ha gått opp for dere at de støttet, direkte eller indirekte, et regime som står ansvarlig for den største menneskelige katastrofen i historien. Et regime som okkuperte Norge (i tillegg til andre land) og  undertrykte, torturerte og tok livet av  "gode nordmenn" (et uttrykk som nesten har blitt et skjellsord på deres nettsider), i tillegg til "gode dansker", "gode nederlendere" etc. 

Som alltid har historien to sider og å mobbe barn fordi de hadde feil foreldre er selvfølgelig ikke riktig, men sånn er samfunnets realiteter. Spør andre som er "annerledes",folk som har fysiske skavanker eller annen hudfarge og de vil fortelle lignende historier. Selvsagt uten det hele nasjonale kollektivet som mobbere, men den personlige erfaringen likefullt den samme. Når webmaster sier "vi skammer oss ikke over våre foreldre", kan man jo spørre seg om han er stolt av dem. Stolt av at de valgte å samarbeide med Hitler. Stolt av at de var med på å sende nordmenn til Auschwitz og Bergen-Belsen, å tafra nordmenn ytringsfriheten, deres verdighet og tvinge nordmenn til å jobbe for okkupasjonsmakten (Arbeidstjenesten). 

NS-barnas personlige historie er gripende nok. De av oss som har foreldre/besteforelde som satt i tysk fangeskap forteller en annen historie. Er det rart mange nordmenn er fylt med hat overfor NS-folk? Når revisjonistiske NS-barn legger synger sine klagesanger er det mange som skulle ha vært der og fortalt dere historien fra en annen side, jødene for eksempel. De fleste av dem har ikke mulighet
til dét.

L.J.
 
Kommentar:
Noen av oss bruker uttrykket «gode nordmenn» i odiøs betydning, for å betegne den selvgode, retthaverske og fordømmende holdningen som finnes hos enkelte. Dette er uheldig. Krigshelten Max Manus, for å nevne et kjent eksempel, sa allerede i 1948 (ifølge hans selvbiografi «Mitt liv»):
Jeg er ikke enig i den måten vårt rettsoppgjør blir drevet på - - -. Jeg føler at det er vilkårlig hvilken side man havnet på under krigen. Det var svært vanskelig å avgjøre om man skulle  bli NS-mann eller motstandsmann. - -
«Isfront» er bedre, fordi det betegner holdning hos enkelte, ikke den side der man tilfeldigvis havnet. Nærværende innsender, tilsynelatende en god isfronter, går i brevet inn for prinsippet om kollektiv skyld:  Personer (våre foreldre) kan dømmes og fordømmes, ikke for sine gjerninger, ikke engang for sine meninger, men for det som andre måtte ha gjort.  Den etterfølgende utveksling av mail, ikke gjengitt her, viser at  han en søkende sjel som dessverre er noe ensidig informert.

«Ein ska ikkje skø hunden på håran eller fanten på fillen», som min nordnorske  bestemor sa.

http://home.no.net/nsbarn/mail.htm
Sist endret 26.04.2003