
Fampo - A Norwegian Human Rights Organisation 

 

Fampo, Folkeaksjonen mot maktmisbruk, politistat og overgrep (which means People’s action 
against abuse of power, police state and a culture of violations), is a politically independent 
Norwegian human rights organisation. Fampo was founded in September 1997 when several 
people recognised the lack of an organisation that went into concrete cases and represented 
people being subject to coercive hospitalisation or mistreatment in psychiatry. Later on it has 
been incorporated into Fampo's statutes that the organisation also works for freedom of 
speech in Norway - and Fampo struggle’s against corruption and abuse of power in sundry 
sectors of the Norwegian society. 
 
In mainstream media, Norway is portrayed as a stable democracy with free speech and respect 
for human rights. That is outrageously far from the truth. Corruption and harassment against 
citizens flourish in Norway.  
 
 
 Censorship and travesty of justice - The Bygdeposten trial 

 

A good starting point for one who wants to know about abuse of power in Norway, is to study 
the events leading to, and following, the dismissal of the editor of the local newspaper 
Bygdeposten (Buskerud county). This grave case includes the dismissal of an editor who 
published documentation of corruption in Norway, and the abuse of the Norwegian court 
system to endorse the dismissal. 
 
During some months in 2000 Bygdeposten published several articles, editorials and letters 
from the readers, all about abuse of power in Norway. The articles were based on 
documentation from Fampo. The article “Tvangsinnlagt uten grunn” (Coercively hospitalised 
without reason) was about a Norwegian woman who had been brought from her home to a 
local mental asylum three times without any requested legal papers existing. In the article 
“Den siste sovjet-staten” (The last Soviet Republic) Editor Irene Mjøseng wrote about the 
demand, furthered by the police office in Sunnmøre, that Kåre Torvholm and Oddmar Remøy 
should be subject to mental observation. Torvholm (1941 - 2000) was central in the exposure 
of economical criminality in Norway’s fishing industry. Fampo’s chairman Dag Hiåsen, 
living in the area which Bygdeposten covers represented Oddmar Remøy in this case. 
 
Oddmar Remøy and Kåre Torvholm were charged with threatening and acting threatening 
towards, the sheriff in Herøy municipality. In the article “Vil ha justismord” (Wants judicial 
murder), published in Bygdeposten 27.04.00, Mjøseng could point at an article in the 
newspaper Fiskaren (“The Fisherman”) where it was revealed that the prosecuting authority 
used a journalist as their witness in the charge against Torvholm. This journalist later admitted 
(in a taped conversation) that he was not present in the actual room, nor did he overhear the 
conversation that the prosecuting authority had pointed to in Fiskaren. This means that 
Torvholm was charged on false accounts. 
 
During the period in which Bygdeposten wrote about serious abuse of power, the local radio 
station, Radio Modum, supplemented the newspaper’s coverage with its program series Det 

skjulte Norge (The hidden Norway). In one of the programs a tape was played that revealed 
how Kåre Torvholm was met when he called Prime Minister Kjell Magne Bondevik’s office 
to tell about threats against his family. First the conversation was abrupt. When he called 
back, he was told that he had phoned “Oslo Renovation”. Torvholm did not continue this 



conversation, and when he called back, the same woman presented herself as Secretary Inger 
Andersen at the Prime Minister’s office.  
 
On September 06. 2000 Radio Modum sent their second program in the series “Det skjulte 
Norge”. The following day Mjøseng commented the content of that program, in an editorial. 
The next day Mjøseng was called by Bygdeposten’s chairman. He told that he had received 
negative reactions on Mjøseng’s editorial. When asked about who’s negative reactions that 
was, Chairman Bjørn Larssen could not answer that, only tell that the negative reactions came 
from external sources. Mjøseng got the clear impression that the chairman instructed her not 
to publish any more articles or editorials of the same character. She found that such an 
instruction was contradictory to the guidelines which an editor shall follow. She commented 
the chairman’s attempt to control what she published, in an editorial on September 12. 
 
 On September 13. Mjøseng was suspended from her position. On October 31. she was 
sacked. To the newspaper Drammens Tidende Bjørn Larssen told that they chose to sack 
Mjøseng in order to maintain her security; she did herself say that she had expressed herself 

too much. 

 

Mjøseng sued the newspaper, as there was no due reason for the dismissal. In the trial, 
Bygdeposten put forward another explanation for Mjøseng’s dismissal. According to 
Bygdeposten Mjøseng was unwilling to accept Bygdeposten’s fundament as being the leading 
local newspaper in the area, and she was said to have expressed that at the board meeting on 
October 10. A report from the board meeting exposes that as a lie. 
 
“The court agrees with the defendant that she has diverted from the newspaper’s fundament, 
as this issue does not fit in with the newspaper’s local newspaper concept”, judge Hagelund at 
Drammen municipal court wrote. A moment’s reflection should suffice to see that this is 
absurd. That a newspaper follows a concept meaning that it shall be leading on local news, 
does not ban certain issues form coverage. Besides, the articles about abuse of power had a 
local connection, through the organisation Fampo, registered with address Solumsmoen. The 
municipal court emphasised that Mjøseng had written the actual articles about abuse of 
power, even though the chairman had told her not to do so. 
 
The case was brought to high court. Before the case was decided in high court, Fampo’s 
chairman had crushed the municipal court’s arguments, so that the high court had to refute all 
the municipal court’s arguments. This did however not mean that the high court let Mjøseng 
win the case.  
 
The high court wrote that it seemed that Mjøseng had been influenced by Hiåsen and/or 
Fampo to the extent that questions could be raised about her journalistic independence. The 
high court did not give any reason for this allegation, save that it was “obvious”. In one of the 
“Det skjulte Norge” programs, Hiåsen warned Mjøseng, alleged to be influenced, about the 
consequences the exposures in Bygdeposten might have for her.  
 
The Bygdeposten case documents use of judicial murder to prevent Fampo from getting its 
documentation published. In the report “Ytringsfrihetens pris i Det skjulte Norge” (The Price 
of Freedom of Speech in the Hidden Norway), Hiåsen documents that both courts withheld 
evidence provided by the plaintiff. By that both courts have violated Norwegian penal code. 
 
    



Psychiatry in Norway 
 
Compared to other Western European countries, there are far more coercive hospitalisations 
in Norway, relative to population numbers - more than 10.000 each year. An analysis done by 
the scientific entity SINTEF in 1996, shows that 45% of all hospitalisations in Norwegian 
psychiatry are coercive. In other European countries the number lies between 5% and 15%. 
The numbers from SINTEF were however not exact, but an estimation, as many hospitals do 
not report the number of coercive hospitalisations, and therefore no reliable statistics are 
available. 
 
Several cases reveal that the legal protection is non-existent for people being coercively 
hospitalised and drugged in Norway. In other countries there exists a court that decides if the 
doctor’s demand that a person shall be coercively hospitalised, shall be followed. In Norway, 
a patient can complain to a control commission first after being hospitalised. At that point, the 
patient may be drugged and have difficulties with presenting his/her case. 
 
There exist many examples of an especially abominable kind of psychiatric abuse - the use of 
psychiatry to “treat” and present as mentally ill, people who have documented shady 
conditions. The most infamous example is the case of Arnold Juklerød. Juklerød was 
hospitalised at the mental asylum Gaustad in 1971, with the diagnosis “kverulant paranoia”. 
According to psychiatrists Juklerød had “paranoid unchangeable false beliefs” that local 
authorities broke the law when a school was closed down, As Trond Skaftnesmo could 
document, and as the government admitted in 1995, Juclerød’s “false beliefs” concurred with 
facts. Nevertheless, Juklerød kept the diagnosis till his demise in 1996. 
 
Another person who has been coercively hospitalised is Synnøve Fjellbakk Taftø, who wrote 
the book Skjoldmøysagaen. The book describes fishy aspects of Norwegian diplomacy. 
 
The Sunnmøre police’s desire to have Kåre Torvholm and Oddmar Remøy mentally observed, 
is described above. In Remøy’s case the argument for his alleged mental disease is quite 
alarming. This is what Bjørn Martin Aasen, municipal doctor and former Parlamentary 
Secretary in Gro Harlem Brundtland’s government wrote to argue that Remøy was mentally 
sick: “He belongs to a civil network of both local, national and international character, that 
strives to disclose criminal things that happen in the public sector to get things unto a more 
productive track. In my opinion the preconditions in lph 3 [the law used in case of coercive 
hospitalisation] are fulfilled. 
 
The control commissions are supposed to give the hospitalised persons legal protection. 
Reality is quite different. This can be exemplified with the statistics for the year 1997. That 
year 9.651 Norwegians were coercively hospitalised. The number of persons whose 
complaints about coercive hospitalisations the control commissions endorsed, was 49 - a 
smaller number than the number of control commissions. 
 
 
    Child care 

 

Norwegian child care has shown itself to operate in a way detrimental to legal protection. 
Scientist Joar Tranøy has written a report about Norwegian child care departments and the 
methodology of the psychologists who are entitled to write official reports on whether parents 
are fit to raise their children - or if the parents shall be denied the right to take care of their 



children. Tranøy scrutinised the reports in 37 cases where parents had contacted him, and 
found several methodological weaknesses. 
 
Lack of criticism of sources: In 32 out of 37 cases sources had not been scrutinised; 
Allegations against parents were uncritically adopted. The conclusion in 18 of the cases 
referred to second hand information from the child care departments. In 16 reports 
psychologists made use of slander. Non-scrutinised information was being uncritically 
referred to as facts in 18 cases. Tranøy found decontextualisation in 28 of the 37 reports. 
Decontextualisation may imply that facts relevant to descriptions of persons are not 
mentioned. It may also mean that statements and actions are separated from their context, so 
that those who read the report may easily misinterpret the situation. 
 
Tranøy also found citation errors in disfavour of biological parents - and biased statements. 
An example of a biased statement is the following remark from a report: “Dad occupies the 

whole dining table with his hobby activities and it is quite untidy and somewhat dirty in the 

house”. The psychologist observed this during quite short time (15 min, according to parents). 
According to neighbours the children often participated in the hobby activity, the building of a 
model plane. The psychologist did not examine this. 
 
In his report, Tranøy describes general legal protection problems in the child care system. One 
can compare the report in child care cases with the task of a police investigator. Both shall 
find the truth. Should the accused be found guilty? Should the child be removed from its 
family? 
 
The role of the police investigator is regulated by law. Child care cases are different. There 
are no rules for the collection of information. The child care worker decides personally if talks 
with parents or witnesses shall be taken by phone or face to face. Telephone is often used. 
What the child care worker/psychologist writes in the report is not read loudly to parents, and 
control questions may fail to be asked. 
 
Child care cases often rely on “information” from anonymous sources. It may prove 
impossible to defend oneself against anonymous sources. You do not know who the source is, 
if the source is reliable, if the source possesses first hand information or just has heard some 
rumours. And you do not know about possible clash of interest between the source and the 
parents. In criminal cases this kind of use of anonymous sources is illegal. In a letter the 
Public Prosecutor has warned against the use of anonymous sources,  and mentions that these 
are often driven by revenge, envy or malice. 
 
The psychologists in the child care cases are often taken from lists made by the child care 
department, or they may have close connections to the child care department. Psychologists 
operating in several child care cases are often present at meetings with the child care 
department, without the parents being present, and thereby get one-sided information.  
 
In criminal cases it is obvious that experts are appointed by the court. It would have resulted 
in harsh criticism if the police could appoint experts. 
 
Another problem is the swift change of roles in child care cases. Sverre Kvilhaug has long 
experience as a lawyer in child care cases, and is a critic of the role of the experts in child care 
cases. Kvilhaug poses the question whether the demands for a fair trial are fulfilled: 
 



“Article 6 in The Human Rights Convention entitles everyone to a fair trial. This is also the 

case in a child care case in county organs or in courts - when the issue is whether parents 

shall lose or regain the care for the children. In these cases psychologists have a special role. 

They are paid by the child care departments to influence the outcome. In this way they 

frequently change hats. The extent and economical importance for many psychologists makes 

it reasonable to ask if their reports and votes are influenced by their interest in getting new 

assignments from the child care departments. This question does not seem to have bothered 

county bureaucrats, courts or the department. In criminal cases such a change of hats would 

never have been accepted, nor even conceived”. 

 

Kvilhaug continues: 
 
“I shall illustrate the extent: In the year 2001, a psychologist in Norfjoreid informed that she 

had been an appointed expert paid by the child care department in about 40 cases. In about 

50 cases she had been an expert member of two different committees. One year later she had 

had 11 assignment for the child care department and 5 for the county committee. Also, she 

had been an expert member of the county jury. Can one rely on that an expert, who is as 

economically dependent on the child care department as in this case, is able to give the 

private part in a child care case a fair treatment? Would not most people tend to believe that 

these psychologists will support the child care departments in near 100% of the cases, and is 

that not what we see that the experts actually do? Would anyone believe that an expert voting 

against the child care department will get new assignments from the child care 

departments?” 

 

One example can serve to illustrate the way many psychologists act in child care cases. Jurist 
Herman Berge found the following pattern in the work of a central psychologist connected to 
FOSAP (Forum for Psychological Experts): 
 
By examining the 33 decisions I found at Lovdata [official website] you find no decision 

where Poulsson has not concluded in favour of the assigning authority. You may safely 

conclude that Poulsson consequently concludes in favour of the child care department. In my 

opinion Poulsson’s work has no scientific value, and is worthless, not to say detrimental, in 

child care cases”. 

 

You can read more about child care in Norway at the internet pages belonging to 
http://www.barnasrett.no.    
 
 
  Economical criminality - the example of the fishing industry. 

 

Due to Kåre Torvholm (1941 - 2000) and other people with the will to investigate, it is today 
known to most Norwegians that economical criminality has been (as it still is) rampant in 
Norway’s fishing industry. Torvholm was a pioneer in exposing illegal fishing and theft of the 
fishermen’s pensions. He was external mentor for Torstein L. Hansen when Hansen 
documented economical criminality in his post-graduate thesis at the University of Tromsø. 
The following are extracts from journalist Kjetil Haanes’s article “Kåre Torvholm should 
have been alive to see this” in Sunnmørsposten July 17. 2001: 
 
“The last year hardly a week has passed without disclosures of fishing-related cheating. The 
confidence is all time low, and the fishing industry is to blame. Many have had knowledge 



about, and participated in, cheating in a lot of ways: fishing diaries and the amount, weight 
and species of the fish. Dock documents and export documents are falsified. This is 
documented in trial after trial. 
 
Too long have the fishermen’s spokesmen been silent about this culture. For a long time 
excuses like that with complicated laws, being 100% law obedient was not possible. And we 
have been told that fishermen from other nations, like Iceland and Russia, have acted far 
worse”. 
 
Haanes concludes as follows: 
 
“They [former Fishing Ministers] cannot have been ignorant, at least not if they read some of 
the hundreds of faxes from the now deceased fish cheating discloser Kåre Torvholm from 
Moldtustranda. 
 
And now I will explain the choice of title for this commentary. In the last days I have been 
phoned by many people declaring that “Kåre should have experienced this”, as the scandals 
have been unfolded. 
 
Several active fishermen have also contacted me and said: “You should have known how 
right Kåre was about the cheating”. And a former politician occupied with fishing politics, 
and a critic of Torvholm, said: “He seems to have been right after all”. 
 
Warned journalists 

History judges and the verdict may be merciless, especially for those who are exposed as 
playing with false cards. Some of these are now seeking to avoid attention. This includes 
persons who have been calling journalists, urging them to avoid contact with Kåre Torvholm. 
If they had contact with him, they would not be regarded as serious, and would experience 
difficulties in collecting information - it was said. 
 
Kåre Torvholm wanted the truth to be known, so that people in positions could not misuse 
their power to gain benefits. He wanted justice and equal opportunities for all, and he was 
fond of the fishermen and coastal Norway. 
 
By putting an end to cheating in fishing in Norway, one is also honouring Kåre Torvholm. 
Maybe time is ripe for both?” 
 
One Member of Parliament, Marie Lovise Widnes (Socialist Electoral Alliance, the period 
1989-93) did support Torvholm in his struggle against economical criminality. She has 
written the book “Fragler, finst dei” (Fraggles, do they exist), a book that describes 
Torvholm’s work. 
 
 

Politicians are informed. 

 

All parliamentary parties in Norway are informed about the grave conditions Fampo can 
document. In September 2004 Erik Strand, board member of Fampo, sent an open letter to the 
members of the Committee of Justice in the parliament. In the letter Strand described the 
Bygdeposten trial, human rights violations in Norwegian psychiatry, and other conditions not 
worthy of a democracy. Then MP and today Minister of Justice, Knut Storberget (Labour 



Party), confirmed in an e-mail that he had received and read the open letter. Strand also sent 
an open letter to the candidates in the 2005 parliamentary election; all the MPs are informed. 
 
Odd Einar Dørum (Liberal Party), Minister of Justice until the 2005 election, is even more 
well-informed; Fampo was invited to a meeting with representatives from the Department of 
Justice in August 2004. At the time of this meeting, a debate had been going on for some time 
on the Liberal Party’s internet debate forum. 

In February 2004 Erik Strand posted a debate article on the Liberal Party's debate forum on 
the Internet, "Talerstolen". Strand commented that the Liberal Party's chief of staff, Runolv 
Stegane, had sent a letter with negative remarks about Fampo’s chairman Hiåsen, to Hiåsen 
and with copy to the mayor in Sigdal. Stegane signed the letter as vice mayor in Sigdal. In his 
posting Strand wrote about some of the personal consequences for Hiåsen of his engagement 
for human rights in Norway, and the report Ytringsfrihetens pris i Det skjulte Norge. Stegane 
replied with several false allegations. According to Stegane, Hiåsen had served as a lawyer for 
Mjøseng (which he was denied to do), and had declined to show up in court (a lie). According 
to Stegane, Ytringsfrihetens pris i Det skjulte Norge was filled with stories about for example 
surveillance. - Hiåsen had used much imagination in writing these stories. The truth was that 
in the report Stegane had received, the word surveillance was not even used! Stegane ended 
his participation in the debate with the following remark about the Bygdeposten case: "This is 
a sad story which could have been avoided if she [Mjøseng] had not let herself brainwash by 
people acting like religious fanatics with a monopoly on the right lore. It is sad to observe that 
Erik Strand, cand. scient [university degree] (according to Hiåsen) falls into the same trap.  

In an e-mail Thomas Hansen, editor of the Liberal Party's member magazine liberal.no 
expressed his disgust for Fampo's participation in the Internet debate this way: "If there is 
something that pollutes the Internet debate, then it's not spam, but madmen who are out to 
defame and poison the entire debate environment with their outrageously narrow and 
unimportant issues."  

In an open letter to Liberal Party leader Lars Sponheim, Strand demanded that Sponheim 
distanced himself from the allegations Stegane had posted on his party's debate forum. 
Sponheim did not answer, but the Liberal Party's Secretary General, Terje Breivik, wrote an 
"answer" where he did not comment upon Stegane's allegations. Breivik only concluded that 
the party could not instruct Stegane in his task as a vice mayor, and that one could strive to 
get him out of office in the next election - an answer that had no relevance to Strand's open 
letter. In a posting at "Talerstolen", Sponheim's advisor Geir Olsen, denied that Stegane had 
posted false allegations.   

The open letter may be read at http://home.no.net/fampo/lettersponheim.html. 

In early August 2004, Strand posted an open letter to Dørum as a debate article on 
Talerstolen. In a reply later the same day Dørum’s advisor Marit Meyer confirmed that the 
letter was received in the Department of Justice, and that Fampo soon would be invited to a 
meeting in the Department of Justice. 

After some phone calls, Fampo received an e-mail with the following message: “Parlamentary 
Secretary Rita Sletner may meet you on August 31. at 13.00 - 14.00”. When arriving at the 
meeting, Fampo was told that Sletner was not able to come, and that the meeting could not 
last for an hour. Representing Dørum was his advisors Marit Meyer and Kjersti M. Høgestøl. 



A representative from the Police Department (part of the department of justice) was also 
present. 

The meeting lasted less than 40 minutes, not giving room for explaining conditions both grave 
and complex. Nevertheless Fampo managed to present several grave conditions and give the 
department an issue of “Ytringsfrihetens pris i Det skjulte Norge”. Fampo used a tape cassette 
during the meeting, and the promise that Fampo would receive response from the Department 
of Justice, can be documented. 
 
One year later Fampo had received no response from the Department of Justice. So then 
Strand posted a new debate article at Talerstolen, commenting this. A local Liberal Party 
chairman replied that taping a meeting without the knowledge did not show openness and 
honesty. A former board member of Young Liberals of Norway, expressed his doubt about 
the legality of this (it is legal). Then in a reply Marit Meyer wrote that she had been present at 
the meeting, and she was not aware of any tape cassette. Strand’s questions about the 
promised response she did not answer, and no response ever came from the Department of 
Justice.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


